Z-záhady

Ze světa záhad a vědy

Dinosauří peří nalezeno v jantaru

Ve sci-fi pomohl jantar zachovat vzorek DNA, který umožnil znovuzrození dinosaurů ve filmu Jurský park. V reálném životě jantar zachoval peří, které poskytlo nový obraz toho, jak vypadali dinosauři.

„Podařilo se nám získat solidní důkazy o tom, že obvyklá představa dinosaurů, jako šupinatých, poněkud fádních stvoření bude muset ustoupit obrázku načechraných, barevných tvorů,“ uvádí Mark A. Norell z Amerického přírodovědného muzea v New Yorku.

Dinousauří peří v jantaru

Dinosauří peří nalezené v jantaru je staré až 90 milionů let, foto: AP

Vzorky starého peří, od malých částeček až po skoro kompletně zachovalé kousky se nyní staly předmětem intenzivního studia. Pamětníky minulosti uchoval do dnešních dní jantar nalezený v západní Kanadě, sdělil vědecký tým pod vedením Ryana C. McKellara z univerzity v Albertě v časopisu Science.

Pryskyřice vytékající ze stromů, která později ztvrdla v jantar, zakonzervovala směs peří asi před 70 miliony let. Další vzorky peří nalezené v jantaru dosahují stáří až 90 milionů let, ale jsou méně různorodé.

Ve vzorcích se nalézají jednoduchá vlákna podobná těm z per patřících nelétavým dinosaurům, kteří vyhynuli bez moderních nástupců a také komplexnější pozůstatky se zbytky pigmentace a znaky schopnosti létat a potápět se, tvrdí výzkumníci.

Náznaky po existenci peří byly nalezeny i na mnohem starších fosíliích a nové objevy ukazují, že peří pokračovalo ve svém vývoji do moderní formy i po vyhynutí dinosaurů, vysvětluje Norell, který sám nebyl součástí úspěchem ověnčeného týmu.

Jiná zpráva Roye A. Wogeliuse z univerzity v Manchesteru, online publikovaná v časopisu Science, podává zprávu o zjištění stopových zbytků kovů v peří zkamenělin, což naznačuje existenci mnoha barev, včetně černé, hnědé nebo červenohnědé.

„I přes mnoho zpráv za posledních deset let o opeřených dinosaurech začínáme teprve nyní chápat, jak rozmanité typy peří existovaly již před miliony let,“ dodal Norelli.

Zdroj: telegraph.co.uk

Leave a Response

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.