Z-záhady

Ze světa záhad a vědy

Vědci vyvíjejí tabletku střízlivosti

Vědci se rozhodli skoncovat s opilostí. Vyvíjejí pilulku, která umožní pít alkoholu, co jen hrdlo ráčí a přesto zůstat vcelku střízlivý.

Při experimentech pokusné myši během testů na alkohol nevykázaly žádné znaky opilosti, přestože předtím absorbovaly dostatek této látky, že jejich „neošetřené“ kolegyně nedokázaly ani chodit.

Pivo a pistole
Pokud výzkum skončí úspěšně, alkohol už nebude nebezpečím, foto: Boaz Yiftach / FreeDigitalPhotos.net

Výsledkem výzkumu by měly být tablety, které zabrání lidem dostat se do trapné situace společensky unavené osoby. Zároveň by se mohlo podařit objasnit, proč někteří pijáci začnou ztrácet kontrolu již po jedné skleničce vína, zatímco jiné nerozhodí ani vypitá láhev.

Tým amerických a australských vědců, provádějící výzkum, se zaměřuje na způsob, jakým alkohol ovlivňuje tzv. gliové buňky, které tvoří 90 procent mozku.

Tyto buňky hrají klíčovou úlohu v imunitním systému při boji s infekcemi, jako například meningitidou. Při experimentu vědci vypnuli imunitní reakci těchto buněk a dostavil se pozoruhodný výsledek – u myší, kterým byl podáván alkohol, se neprojevila opilost, tvrdí tým ve svém článku otisklém magazínem British Journal of Pharmacology.

Nejenže zůstaly reflexy zvířat mnohem lepší, než by měly při daném stupni intoxikace alkoholem být, ale podle všeho také udržovaly rovnováhu a chodily mnohem snáze, než ve střízlivém stavu.

Mark Hutchinson z University of Adelaide k tomu řekl: „Když se opije myš, má to pro ni docela podobné důsledky jako pro opilého člověka. Nedokáže správně zvládnout svou motorickou koordinaci. Po vypnutí funkce imunitních buněk však zvířata nejevila žádné známky opilosti“.

Kompletní zpráva týmu v British Journal of Pharmacology

Zdroj: telegraph.co.uk
foto: Boaz Yiftach / FreeDigitalPhotos.net

Alkoholix.cz

Tagged as: , , ,

1 Comment

1. Aneb jak se snadněji otrávit alkoholem.

Leave a Response

Please note: comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.